حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

رئیس پزشکی قانونی: انتقال اجساد در صحنه‌های فوتی برعهده ما نیست| مرگ ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل در سال ١۴٠١

  • کد خبر: ۱۷۰۲۵۲
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
رئیس پزشکی قانونی: انتقال اجساد در صحنه‌های فوتی برعهده ما نیست| مرگ ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل در سال ١۴٠١
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص آمار تلفات الکل در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته ۶۴۴ فوتی ناشی از الکل به ثبت رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس مسجدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهید بهشتی اظهار کرد: شعاری که امسال در سازمان پزشکی قانونی اعلام شده است علاوه بر تلاش همکارانم برای تحق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد، شعار تحول و تعالی سازمان است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: در حوزه افزایش بهره‌وری‌ها و کاهش هزینه‌ها برای تعالی سازمان، تمام تلاشمان این است به دانش روز و مهارت‌های روز مجهز شویم. چشم انداز سازمان پزشکی قانونی به عنوان یک سازمان مقتدر در دستگاه قضایی، دارای مولفه‌هایی است.

وی با بیان اینکه مولفه اول توانمند شدن است، گفت: مولفه دیگر نیروی انسانی کارآمد است، تلاش ما این است تا نیروی انسانی کارآمدی داشته باشیم. استفاده از علم و فناوری، خوب کار کردن اجزای سازمان، صداقت در گفتار و رفتار و عدم تاثیر پذیری از صاحبان قدرت و ثروت از دیگر مولفه‌های ما است. در پی جریانات اخیر نظریات پزشکی قانونی اثبات نظریات ما برای همگان محرز شد.

مسجدی با بیان اینکه کارآمد کردن سازمان مهمترین فعالیت ما است، اظهار کرد: مواجه فعال با مسائل در برنامه سند تحول قوه قضاییه و سازمان ما است. تاسیس دانشکده پزشکی قانونی در دستور کار ما است و وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های دیگر قول دادند تا این دانشکده راه اندازی شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه ۱۵۰ شهرستان داریم پزشکی قانونی ندارند، گفت: جذب نیروی انسانی پزشک به دلایل مختلف سخت شده است که بخش مهم آن عدم دریافت حقوق مناسب است. برای ۶۹ شهرستان توانستیم دانشجویان پزشکی را انتخاب کنیم تا پس از فارغ‌التحصیلی در حیطه پزشکی قانونی فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری همایش طب قضا در هفته  قوه قضاییه، گفت: این همایش با بیش از ۲۰۰ مقاله در حوزه فقه، حقوق و پزشکی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: دستگاه نمونه گیری خودکار (اتوسمپلر) که ساخت و تولید آن بومی‌ساز شد، در هفته قوه قضاییه رونمایی خواهد شد. قصد داریم تا با ورود ۵ محصول دیگر مورد نیاز، کشور را خودکفا کنیم.

مسجدی با اشاه به آغاز و راه اندازی ۶ پروژه در استان‌های کشور، بیان کرد: مرکز معاینات پاکدشت در شرق تهران، نیشابور در خراسان‌رضوی، نیکشهر در سیستان و بلوچستان، صحنه در کرمانشاه و جوانرود است که ۲ کلنگ زنی نیز در شهرستان‌های نکا و بافق خواهیم داشت.

رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: همکارانم در کشور در زمان کرونا، بیش از ۶ هزار پرونده کمیسیون را به صورت مجازی مورد بررسی قرار دادند.

وی در خصوص بیشترین آمار شکایات از پزشکان گفت: دندان پزشکی با هزار و ۱۶۶ مورد، جراحی عمومی ۹۷۰، جراحی زنان و زایمان و نازایی ۸۲۶ بیشترین آمار ثبت شده شکایات را داشتند. در حوزه آزمایشگاه تعداد پرونده‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت ۱۱۸ هزار و ۶۷ پرونده بود که بالغ بر ۳۰ آزمایش در برخی از این پرونده‌ها انجام شد.

مسجدی با بیان اینکه معتبر‌ترین آمار تلفات حوادث رانندگی فقط آمار سازمان پزشکی قانونی است، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۱۹ هزار و ۴۹۰ فوتی داشتیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص آمار فوتی‌های سال گذشته در حوزه‌های مختلف گفت: مسمومیت با دلیل استنشاق منواکسید کربن۹۱۳ مورد، غرق شدگی هزار و ۱۵۲ مورد بود.

وی با بیان اینکه در حوزه نزاع در سال گذشته، ۵۹۱ هزار و ۸۰۷ مورد حادثه رخ داد، گفت: در سال قبل ۸ هزار و ۸۶۳ مورد مجوز صادر شد.  

مسجدی در خصوص آمار تلفات الکل در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته ۶۴۴ فوتی ناشی از الکل به ثبت رسید.

وی در خصوص آخرین آمار فوتی‌های الکل استان البرز اظهار کرد: تا امروز، ۱۰ مورد ارجاع به پزشکی قانونی داشتیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: ۵ هزار و ۵۲۸ مورد در حوزه اعتیاد، نیز در سال گذشته با ثبت رسید.

مسجدی تصریح کرد: سازمان نوپایی هستیم، پایه بودجه ریزی ضعیف است، ۴ سال است که در پی دایر کردن پزشکی قانونی در ۱۵۰ شهر کشور هستیم که تا به امروز این امر محقق نشده است. با دست خالی ۵۰ مرکز در شهر‌های کشور طی دو سال گذشته دایر شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه قانون جمعیت یکی از گلایه‌های ماست، گفت: قبل از ابلاغ این دستور دستورالعمل‌های مهم نوشته شد و آن را ابلاغ کردیم. رئیس جمهور ۳ مرتبه تاکید کرد تا بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان به سازمان پزشکی قانونی تخصیص داده شود که تا به امروز ریالی به ما تخصیص داده نشده است.

مسجدی افزود: کمبود فضای فیزیکی یکی از مشکلات ما است، ۵۰ درصد اماکن ما ناایمن و نیاز به بازسازی دارد. طی ۲ سال و نیم گذشته، بیش از ۵۰ پروژه نیمه تمام تکمیل شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه نداشتن ردیف ارزی یکی دیگر از مشکلات ما است، تصریح کرد: بیشتر خرید‌های ما ارزی و خارجی است.

وی افزود: بیشتر نیرو‌های کار در سازمان به دلیل سختی کار از فعالیت خود کناره گیری کردند، این نیازمند توجه بیشتر به سازمان پزشکی قانونی است باید مشوق‌های مناسبی برای پزشکان ما پیش بینی شود. ما به نمایندگی از مردم در حال فعالیت هستیم تا مشکلاتشان حل شود. از سازمان برنامه و بودجه گله‌مند هستیم. از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا بند‌های خوبی در برنامه توسعه هفتم مصوب شود تا در حوزه منابع انسانی و مالی اقدامات مناسبی به جهت خدمت به مردم لحاظ شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه موضوع سقط جنین در کشور در دو حوزه درمانی و جنایی است، تصریح کرد: امار سقط جنایی افراد کم اطلاع و غیر کارشناس را به پای پزشکی قانونی منظور می‌کنند. بیشترین سقط‌های جنین توسط غیر ماما‌ها در حال انجام است که نسبت به این موارد در حال پیگیری قضایی هستیم.

مسجدی ادامه داد: رئیس قوه قضاییه تکلیفی در خصوص سقط جنایی را به دادستان کل کشور محول کرد و جلساتی در این رابطه با دستگاه‌های مختلف برگزار شد. یکی از دارو‌های پرمصرف در حوزه سقط جنین نظام‌مند شد، این دارو با پرداخت ۴۰۰ هزار تومان درب خانه به مصرف‌کننده تحویل داده شد که در خصوص این مورد ورود کردیم.   

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه تنها دستگاهی هستیم که مادر حامله به ما مراجعه می‌کند زمان کمی برای رسیدگی به وضعیت این خانم داریم. با معاون اول قوه قضاییه مکاتباتی شد تا در مراکز استان‌ها قضات ویژه در خصوص رسیدگی به پرونده‌های این حوزه اقدام کنند. در حال حاضر گزارشی در تاخیر نداریم به هیچ‌عنوان امکان ندارد در پرونده اورژانسی تاخیر داشته باشیم و حتی در روز جمعه در موارد کمیسیون ویژه ما تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص جزئیات فوتی‌های الکل استان البرز گفت: اعلام تعداد مسموم‌ها بر عهده ما نیست. ۱۰ نفر فوتی توسط پزشکی قانونی استان البرز اعلام شد. در خصوص علت فوت در حال بررسی هستیم که مسمومیت با متانول است یا موارد دیگر. نمونه گیری انجام شده است و در خصوص این پرونده به صورت اورژانسی بررسی خواهد شد و علت فوت به مرجع قضایی اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص وظیفه انتقال اجساد در صحنه‌های فوتی، گفت: انتقال اجساد برعهده پزشکی قانونی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->